Thursday, 16 November 2017

tar baru turap

.. terima kasih gomen!



diet tapi makan

TIGA HARI MACAM NI - cuma makan sehari sahaja, akhirnya tertewas juga ....nak makan tak? Nak makan tak? Makan je lah  - esok diet lain kan, kan, kan! he he he


sedap makan berjemaah biar kita gemuk berjemaah!!!


patut makan berlima tapi makan berempat  - hancussszzz dietku


sedap je lah dan makan tak hinggat denia 


Monday, 13 November 2017

baked potato

... resipi (dah sertakan)






ada baki



Resipi

kentang 
- potong bulat
- rebus + garam
- tos

inti:
daging cincang
karot - dadu
bawang besar - dadu
sos bbq
gula kabung
garam
minyak
keju mozzarella
- tumis bawang
- masukkan daging dan masak sehingga kering
- masukkan karot
- masukkan sos dan bawang 
- perasakan

sos bechamel:
mentega
tepung gandum
susu uht
lada hitam (opsyen)
- masak mentega
- masukkan tepung gandum
- masukkan susu uht

deco:
kentang letak selapis
masukkan inti
letak sos bechamel
lapis kentang
lapis inti
letak sos bechamel
tabur keju
bakar

Tuesday, 7 November 2017

kuih qasidah

... seperti nama Arab yang sewaktu dengan iaitu berzanji,  marhaban, qasidah dan sebagainya atau juga seperti pada petikan Wikipedia ni iaitu nama salah seorang anak Sadiq Segaraja dalam cerita TIGA ABDUL.  He he he... 

Sadiq Segaraga, a friend of the late Ismet Ulam Raja, has also set his eyes on the vast wealth that once belonged to his friend. He orders his three beautiful daughters, Hamidah, Rafidah and Ghasidah, to woo the three Abduls. Hamidah is successful in wooing Abdul Wahab and Rafidah is successful in wooing Abdul Wahib, but Ghasidah and Abdul Wahub only argue with each other on sight.

Juadah yang dihidangkan kepada kami ketika berkunjung ke rumah seorang prof berasal dari Kedah. Dua orang sahabat pertama kali tahu nama kuih, tengok dan merasai kuih ini. Kak Monie orang Kedah pun baru tahu kuih ini ketika berusia 18 tahun apabila emak saudara menghidangkan juadah ini di bulan Ramadan. Mak Kak Monie orang Perak tak pernah buat kuih ini dan di sekitar daerah  Kak Monie tahun 80an tak pernah tengok atau makan kuih ini, mungkin ada dalam kalangan keluarga lain, wallahuaqlam. 

Resipi yang sangat mudah dan sedap terutamanya rasa dan bau minyak sapi dan bawang goreng - Jom cuba!


Resipi
tepung gandum
gula
air
garam
minyak sapi

- kacau sehingga masak
- masukkan di dalam loyang dan sejukkan

Bawang kecil digoreng bersama-sama minyak sapi, kemudian curahkan bawang dan minyak sapi di atas kuih tadi.

Kak Monie kongsi link, terima kasih kepada penyumbang resipi dari blog ini  


Bahan-Bahan:

  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 cawan air
  • 1/4 cawan gula
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air kapur makan
  • 1 sudu besar minyak sapi (tak letak pun tak apa)
Bahan untuk hiasan:
  • 6 ulas bawang merah
  • secubit garam

Cara Penyediaan:

Cara-cara untuk kuih:
  1. Di dalam periuk, bancuh tepung bersama air, gula, garam, air kapur. Kacau sebati.
  2. Masak bahan bancuhan di atas api yang perlahan. Kacau sehingga adunan menjadi pekat dan berkilat. Anggaran masa mengacau adalah 15 minit. Apabila telah pekat, masukkan minyak sapi untuk menambahkan rasa lemak kepada kuih dan menjadikannya berkilat. Tuangkan ke dalam loyang yang telah di sapu dengan minyak. Ratakan adunan dan tabur dengan bawang goreng bersama sedikit minyak dari gorengan bawang tadi. Potong apabila sudah sejuk.
Cara untuk bahan hiasan:
  1. Buang kulit dan hiris bawang nipis-nipis. Gaulkan dengan cuma secubit garam supaya bawang goreng menjadi lebih rangup dan enak.Jangan terlebih garam nanti masin. Goreng sehingga kekuningan.



tampal periuk

... projek tampal menampal, macam tampal koyok. Terima kasih Madam kerana tolong belikan penampal ini di Serikin, Sarawak. Kak Monie pernah beli penampal ini  tetapi hilang dalam simpanan dan apabila mendapat tahu ada geng yang ke sana Kak Monie pun kirim.

Sue Kuching, jangan asyik beli kain je di sana ye he he he. Alat ini banyak manfaat tau, tengok ni lima biji periuk yang dibeli sebelum kawin pun boleh diselamatkan (patutlah periuk cap boya  bersaiz kecil ni tinggal tiga biji hu hu hu). Lebih empat tahun tak guna periuk ini, cewah lepas ni berbunga-bunga dalam hati sebab lama lagi boleh pakai periuk ni dan tak perlu sibuk-sibuk beli periuk vision. 

Periuk ni tembus paling ketara apabila menyimpan makanan berserta asam keping, ini sangat jelas bahagian yang ada asam keping, di situ tahap  ketembusannya.



RM5.00 


ni dua lubang



lubang agak besar, tampal dua kali, satu kecil dan satu besar



lima semuanya

kawan dari kecil

...rasanya kawan sejak lahir sebab kuarters kerajaan ketika itu berdekatan, jumpa semula setelah 39 tahun Kak Monie berpindah ke Kuala Lumpur kerana mendapat kerja.